viernes, 10 de julio de 2015

KAMP'ÉEL MEYAJ XFÁTIMA


LA IMPORTANCIA  DEL CONTEXTO CULTURAL DEL ALUMNO PARA UN DOCENTE INDÍGENA.

Para que el docente  de educación   indígena  pueda  realizar  y  tener  éxito  en  su  trabajo  es  necesario  conocer  el  medio   o  contexto  cultural  donde el niño  se  desenvuelve , para comprender  y  ayudarlo en  todos  los aspectos  que  conforman  su  personalidad . Normalmente   en las  comunidades  indígenas  existen  diferentes costumbres  y  tradiciones   que  enriquecen las tradiciones  orales    que  son  transmitidos  de generación  en  generación   por  sus padres   a sus  hijos  o por  las    personas  mayores   que  se encargan   de  que  estas  persistan     y  no  se  pierdan  para  beneficio  de la  comunidad  .
El docente tiene que  conocer     e  involucrarse  en  estas  prácticas del  medio  para  que  pueda  transmitirlas por  medio  de  leyendas , adivinanzas , poesías, cantos ,juegos   todo  lo que  pueda  ayudar  a  sacar  adelante   al  alumno  que  se  sientan  parte  de  su  comunidad  porque  con  el  tiempo  ellos  serán  los  que  transmitan  estos  conocimientos  ,por  eso   el  docente  necesita  conocer  el  contexto  sociocultural  del   alumno  porque   dependiendo  de lo que  conozca  o  lo  que traiga  de su medio  se  partirá  para  reforzar   y  mejorar   los  conocimientos  y  la  vida  del  niño.   


Le’  a’akansajo’   jach   k’aabet   u   k’aoltik    u  kuchil   tu’ux    ka’aja’an  , tu’ux  ku  liklil    le  me’ejen  pala’lo’ob   le’  miatsil    ba’ak’anpachtiko’   tial  u  pa’ajtal u  be’etik     junp’eel  meya’aj   malo’ob  beyo    ka  u  ya’ante  . ka   pa’ajtak   u  jok’lol  tani  ti’   tulakal   ba’a’     ken  u  be’ete’ .  Ti’  le  meejen  ka’ajo’obo’ jach  yan   le’  jejela’as   ts’ool   t’aano’ob  ku  ayik’alkuntiko’ob   le’  suukilo’ob  ya’ano’ob , le’  jéela  ku  bin  u  mansa’ab   men  le  úuchben  máako’obo’  wa  letio’ob  le’  yu’uumo’ob    máansik   ti  u   yalo’ob    leten  ku  p’aatal  , beyo  ma’  u   sa’atal  tial  u  máalobil  le’  kaajo’ .
 Leten   le   a’akansajo’  jach  k’aanbe’en  u   ta’akpajal  u  k’aolt’ le’  miatsil   ba’ak’anpachtik   le’  xo’oknalo’   tial  u  pa’ajtal  u   chi’inpoltik  tulakal  le  baax  naj yi’il   yéetel  u ma’alo’  meeyaj  ka’  u  ts’a  ti’  yo’ol  u  meeyajtik  tulakal  le  balo’ob  jee x :úuchben  ts’ool  t’aano’ob ,   na’ato’ob,   pik’il  t’aano’ob  ,k’aayo’ob  ,baaxa’lo’ob,    tu  láakal  baax  ken   antik  tial  u  joosik  táanil  le’  xo’okna’lo’ob   ka  u  yu’ubo’  ichil  le’  káajo’ tumen  ti’  ma’  nach  k’íine’   leti’ob  ken  mansik  túulakal  le  k’aolil  ken  u  ka’no’ob   ti’  le’  a’akansajo’    leten  le  a’akansajo’  jach ka’abet  u  k’aóoltik  u  miatsil   baak’ampachtik    u  kuxtal  le’  xo’oknalo’ tumen  ti’  ken    u  ka’aj  u meyaji’  yaan  yi’ilik  ba’ax  yo’ojel  tial  u  muk’ankunsik  yeetel  u  maalokintik  u  kuxtal  le’  meejen  paalalo’obo’.

U meyaj: Fátima Marisol Cauich Ek

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